STOTT PILATES®

STOTT PILATES® is een moderne aanpak van de klassieke Pilates methode. Het is gebaseerd op de anatomie en biomechanische principes van het lichaam en werkt vanuit de natuurlijke s-curve van de wervelkolom.

Volledig op elk niveau

In de Pilates-oefeningen zijn drie lagen aangebracht (essential, intermediate en advanced) zodat iedereen op zijn of haar eigen niveau kan trainen en toch een volledig oefenprogramma doorloopt.

Het programma bestaat uit:

· een warming-up
· oefeningen die de wervelkolom buigen, strekken, zijwaarts buigen en roteren
· oefeningen die werken aan je uithoudingsvermogen, kracht, coördinatie, balans
· oefeningen die werken aan het stabiliseren van de spieren rondom gewrichten

Je begint te trainen met de spieren die het dichtst op je skelet liggen (spieren om te stabiliseren), daar mee versterk je je kern.

In de volgende fase blijf je deze spieren trainen en ga je ook de meer oppervlakkige lange spieren trainen (spieren om te bewegen).

Daarna worden de oefeningen waarbij je werkt aan uithoudingsvermogen, kracht, balans, coördinatie en vloeiende bewegingen gevoegd tussen de andere oefeningen.

Matlessen

Pilates trainingen kunnen op verschillende manieren beoefend worden. Wellicht het meest bekend zijn de Pilates matlessen. Het grote voordeel van matlessen is dat ze overal gedaan kunnen worden. Door met lichte attributen zoals flex-banden, fitness-cirkels of toning balls te werken kan weerstand en intensiteit toe gevoegd worden, de variatie mogelijkheden zijn eindeloos.

Reformer, Cadillac en Chair lessen

Naast trainen op de mat is het mogelijk om te trainen op apparaten zoals de reformer, de cadillac, de chair, de ladder barrel, arc barrel en spine corrector. De zeer veelzijdige apparaten maken honderden oefenvariaties mogelijk, zijn niet belastend voor de gewrichten, staan aanpassingen toe bij blessures en zijn geschikt voor een brede groep gebruikers (van revalidatie tot topatleten).

Ondersteunend voor andere activiteiten

Pilates is een training op zich, maar werkt ook als een ondersteuning voor alle andere activiteiten zoals dansen, fietsen, lopen, muziek maken, bureauwerk of het huishouden.

Leeftijdsgrenzen zijn er niet

Op de foto rechts zien we de ontwikkelaar van Pilates: Joseph H. Pilates die werd geboren in 1883 in Mönchengladbach, Duitsland als zoon van een beroemde gymnast en een moeder die werkte als natuurgeneeskundige.

Zelf ziekelijk, ontwikkelde hij een eigen methode om fit lichaam te krijgen. Dit werd dus de Pilates Methode, die in de loop der jaren verder ontwikkeld is en nu gerust ‘een beproefde methode’ genoemd mag worden om veel beter in je vel te komen zitten.

De methode is ook voor alle leeftijden geschikt. Eventuele beperkingen hoeven geen bezwaar te zijn om oefeningen te doen – natuurlijk kan hierover overlegd worden. Ik heb mensen tot in de tachtig jaar in mijn lessen.

Joseph H. Pilates
Joseph H. Pilates
STOTT PILATES ® in Groningen © 2017