Opknappen door stil te liggen

KR 2

Om te bewegen heb je spieren, botten en een zenuwstelsel nodig. De spieren doen het werk. De botten zijn het support / afzet systeem. En het zenuwstelsel brengt de boodschappen via de hersenen over aan de spieren. Behalve de boodschapper is het zenuwstelsel ook de organisator van het spierpatroon dat nodig is voor de gewenste beweging.
Over het algemeen ben je je niet bewust van je zenuwstelsel en haar werking. En dat moet ook vooral zo blijven. Het is te complex om mee te gaan knoeien. Toch kun je via je zenuwstelsel heel goed invloed uitoefenen op je houding en beweging. En wel door je voorstellingsvermogen te gebruiken.
Als je een duidelijk mentaal beeld hebt van een beweging dan zal het zenuwstelsel het meest efficiënte spierpatroon kiezen om de beweging uit voeren.

Om dat te doen kun je gebruik maken van “Constructive rest position”. Dit begrip komt uit de ideokinese. Ideokinese is ontstaan aan het begin van de 20e eeuw en is gebaseerd op het idee dat je voorstelling , gedachten, gevoelens over beweging je beweging beïnvloeden.
Tijdens de “Constructive rest position” (actieve rust positie) lig je op de grond in een actieve positie en gebruik je je voorstellingsvermogen. Je stelt je beweging voor zonder echt te bewegen. Deze beweging is precies, heeft richting en plaats. Het werkt ontspannend en kalmeert je zenuwstelsel. Het brengt herstel en een nieuwe balans tussen de verschillende lichaamsstructuren.

Eén van de pioniers van de ideokinese, Lulu Sweigard, heeft een beeld ontwikkeld dat heel effectief is. Losse, lege kledingstukken waarbij de voorkant langzaam naar de rugzijde zakt. De benen/broekspijpen hangen over een waslijn. De kreukels worden uit de kleding gestreken. Je bent de kledingstukken, niet iemand die ze draagt. Het is gebaseerd op haar 9 actielijnen via welke het lichaam houding en beweging organiseert.
Je hebt ongeveer twintig minuten per keer nodig.

Kom liggen in de “Constructive rest position”. Zorg voor een stevige ondergrond en een warme omgeving. Knieën zijn gebogen (of onderbenen op een stoel/verhoging). Een kussentje onder voeten en hoofd voor meer ontspanning. Eventueel kun je je benen bij elkaar binden met een riem als ze steeds uit elkaar vallen. De armen zijn gekruist over de borst of liggen naast het lichaam. Wat maar aangenaam is.

Begin met waarnemen hoe je nu op de grond ligt. Welke delen van je lichaam raken de vloer en welke niet.

Begin met voorstellen. Er zijn een paar regels:
–het beeld moet in beweging zijn – het is een doorgaand proces, geen einde
–het beeld heeft een plaats
–het beeld heeft richting
–je beweegt zelf niet – bv je zelf niet tegen de vloer drukken. Maar soms verandert er wat in de onderlinge relatie van je lichaamsdelen en dan merk je een verandering. Dit sta je toe.
Blijf je richten op het proces, ga niet niet analyseren. Anders raak je in de war

Stel je voor dat
–je rug zich langzaam uitbreidt op de vloer als een klontje boter in een warme pan
–de benen/broekspijpen over een waslijn hangen
–voorkant kleding langzaam richting de rugzijde valt
–de mauwen en broekspijpen steeds leger worden
–de vouw bij heupen steeds dieper wordt
–je navel als een steentje naar beneden dwarrelt

Dan wil je de kreukels uit je jasje strijken/denken/voorstellen
–strijk de plooien van het jasje in de lengte glad
–daarna strijk je ze in de breedte plat
–strijk de kraag glad
–voel hoe de schoudervullingen naar de vingertoppen glijden

Vervolgens
–stel je voor dat je hoofd steeds ronder, leger en ruimer wordt

Ga terug naar wat je nog eens over zou willen doen.

Na ongeveer 20 minuten stop je. Neem waar hoe je nu op vloer ligt. Welke delen van je lichaam raken de vloer.
Draai op je zij en kom langzaam overeind. Neem je houding waar. Maak een paar bewegingen. Bevalt het je hoe je je nu voelt?

Door regelmatig in de “Constructive rest position” te oefenen worden nieuwe bewegingsmogelijkheden actief en de creativiteit gestimuleerd. Het brengt een dynamische ontspanning.

STOTT PILATES ® in Groningen © 2019